lördag 8 maj 2010

Morotskaka


Dagens kaka blev Morotskaka, längsen jag gjorde en långpanna nu och jag hittar inte mitt favorit recept som jag använt mig av i så många år, vilket känns som en liten sorg :).. Tyckte ändå att detta var det närmsta jag kom men den blev inte så fin och fluffig som min ursprungliga brukar bli, för den blir mer saftig, lite ljusare till utseende och väääldigt hög och luftig.
Detta blev mer som pannkaka :P.. meeeen morotskaka är morotskaka och det var ändå gott! :)
Receptet hittade jag på matklubben.se
Morotskaka
4 ägg
4 dl socker
2 dl olja
4 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
3-6 st rivna morötter
Glasyr:
200-300 g philadelfia ost
2-3 dl florsocker
2-4 msk smör
Vispa ägg och socker fluffigt och vitt. Tillsätt alla andra ingredienser och rör om väl. Smöra och bröa en lång panna eller använd bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda i 30-40min i 175 grader. Låt svalna!
Vispa i hop glasyr ingredienserna till en fin och vit smet. Bred ut glasyren på den kalla kakan och dekorera med fint strössel eller riven morot. Ät och njut!

5 kommentarer:

  1. Morotskaka är verkligen såå mycket godare än det låter!! Ett litet tips är att ha i lite hasselnötter om man gillar det - riktigt mumsigt ;-)

    SvaraRadera
  2. jag håller på med hanna ;=9 morotskaka är jätte goda special med creamcheese frosting på Yum...

    SvaraRadera
  3. Hanna.. jag skulle ha nötter på.. men glömde bort det *S* valnötter skulle jag ha på.. men men.. får bli nästa gång :)

    Sana... jaaaaaa visst är den god :)

    SvaraRadera
  4. Linnea gillade den sa hon!!

    SvaraRadera
  5. CArina... jamen det var väl skoj :) JO men barnen mumsade friskt på den :)

    SvaraRadera