torsdag 30 januari 2014

Hemmagjord Nutella


Hemmagjord Nutella har jag också funderat på lääänge att göra men inte alls kommit dit... nu är jag där. Först ut följde jag ett recept med strösocker, vilket inte alls blev bra. Först var den för sträv i smaken och när jag väl hade sötat den dit jag ville så var den ju full med sockerkorn. Tänkte att jag då gör en med florsocker i efter att jag kollat på flera olika amerikanska recept. Detta blev då mycket bättre. Efter mycket knåpande och testande kom jag då fram till detta. Bäst jag skriver ner "mitt" recept annars lär jag glömma det. Det jag märkt efter att ha gjort det några ggr är att det alltid blir olika fast jag nu på slutet försökte följa receptet slaviskt. Så man får nog höfta lite när man gör den ändå för att man ska få den konsistensen man vill ha :) Men en natt i kylen så blev den hyffsat lik köpt nutella, fast den då är lite grövre än den.

HEMMAGJORD NUTELLA
200 g hasselnötter
2 msk kakao
2 msk vaniljsocker
1,5 dl florsocker
2-4 msk olja (jag använde rapsolja men på de amerikanske sidorna använde hasselnötsolja)
35 g Smör (inte margarin)


Lägg ut hasselnötterna på en plåt med bakplåtspapper och in i ugnen på 200g, efter några minuter skakar du om plåten så de rullar runt lite. Gör detta några ggr och akta väl så att de inte bränns. När skalen börjar lossna tar du ut dem och häller dem i mitten av en handduk. Vik upp kanterna och börja gnugga dem mot varandra i handduken så lossnar skalen. Plocka över dem i en assitent med kniv. Gör inget om några har skal på. Hacka nötterna tills det blir en smörig konsistens, detta tar ca 10min. Snabbare vid en stark maskin.
När massan blivit lite smörig, häller du ner kakaon, vaniljsockret, florsockret och sätter igång maskinen igen. Stanna emellan och rör runt kanterna med en slickepott så att allt blir väl rört. Lägg i smöret och sätt igång maskinen igen. Häll i oljan lite i taget tills du får den konsistensen du vill ha. Lägg över allt i en glasburk och in i kylen tills följande dag. Ät och njut.
Smaka av lite innan oljan så vet du om du vill ha den mer sötad, det betyder ju också att mer olja behövs ;)


Perfekt present att ge bort!


Nästa gång ska jag även testa med smält choklad i :)

2 kommentarer:

  1. Oj! Hade ingen aning att man kunde göra hemmagjird Nutella! Det här kommer jag nog att testa :)

    SvaraRadera
  2. Oj! Hade ingen aning att man kunde göra hemmagjird Nutella! Det här kommer jag nog att testa :)

    SvaraRadera