tisdag 28 januari 2014

Nutella kakor


Hittade recept på nutella kakor inne på en facebook grupp som jag bara var tvungen att testa. Super enkelt och snabbgjort och de blev super goda. Däremot kommer jag nog att minska strösockret rätt kraftigt när jag gör dessa igen. Tyckte nog att det var lite för mycket socker i dem med tanke på hur söt Nutella är ;)

Här kommer receptet för er som är sugna att testa.

NUTELLAKAKOR
100 g smör
2 ½ dl socker (som sagt, man kan nog minska ner)
1 ägg
2½ dl Nutella
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
3½ dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smöret vitt och fluffigt, tillsätt sockret i omgångar och vispa tills det blir krämigt.. Blanda ner ägg och nutella. Blanda de torra ingredienserna i en skål och sikta i smörblandningen och rör om till en jämn smet. Gör bollar och fördela 9 bollar på en plåt med bakplåtspapper på. (Stod i receptet att personen fick ut 2 plåtar men jag fick 3,5 även om mina plåtar är stora) Grädda i 10-15min i mitten av ugnen.

Jag gräddade mina i 10-12 min och precis under mitten av ugnen, mina blev då sega och goda. Gräddas de längre kan de bli hårda så det är väl en smaksak. Kakorna ser ut som vackra drömmar när man öppnar ugnen och ska ta ut dem sen sjunker de ihop och blir platta när de varit ute ur  ugnen en stund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar