söndag 22 februari 2015

Frosen Chocolate, Orange and Nutella Cheesecake


Hoppsan hoppsan.... det blev visst lite bakat :) min yngsta son William blir hela16 år på tisdag, vart sjutton har alla dessa år tagit vägen :O

Nåja.. Vi skulle först bara ha den Franska chokladkakan, jag tabbade mig och gjorde enkel sats i min stora springform, den ville jag ju inte slänga...... kom å att en Frosen cheesecake har jag inte gjort på länge, vore ju kul med en annan botten till den.
Sen kom jag till smakerna,vad skulle jag ha.
Eftersom äldsta sonen inte gillar citron eller lime i kakor och sånt.... och eftersom jag hade tänkt mig att ha nutella i.... då tänkte jag att möjligen det kan fungera med apelsin. Kan berätta att det blev super gott, och en otroligt god apelsinsmak också. Riktigt smarrigt och hög blev denna kakan. 


FROSEN CHOCOLATE, ORANGE AND NUTELLA CHEESECAKE
Botten
150 g smör
100 mörk choklad
2 msk kakao
4 ägg
1 ½ dl strösocker
1 nypa salt
1 ¾ dl vetemjöl

 Fyllning 1 (apelsin)
3 st ägg
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
200 g Philadelphiaost
3 dl vispgrädde  
Skal av 1 apelsin + ca 3-4 msk saft

Fyllning 2 (Nutella)

300 g färskost, t ex Philadelphia
2 msk florsocker
400 g rumsvarm Nutella



1. Botten: Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull och stäng av värmen. Tillsätt chokladen, bruten i bitar och kakao. Rör om tills chokladen smält. Låt blandningen svalna något. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt salt, mjöl och chokladblandningen. Rör ihop till en slät smet.Smöra en stor springform (löstagbar kant) minst 23 cm i omkrets. Klipp till och lägg ett smörpapper i bottnen och längst med kanterna. Grädda i 175 grader i ca 30-40 minuter. Ha lite koll med en sticka.

2.Fyllning 1: Dela äggen. Lägg äggulorna i en lite större bunke och häll äggvitorna i en annan lite mindre bunke.Häll strösocker och vaniljsocker över äggulorna. Vispa till en ljus och fin pösig smet för hand eller med elvisp. Tillsätt philadelphiaosten. Blanda ner den till en jämn smet för hand eller med elvisp på lägsta hastighet. Riv ner skalet av hela apelsinen och sedan saften. Vispa grädden i en egen bunke. Den ska vara lite lagom fast. Rör därefter ner den vispade grädden i den andra smeten för hand eller med lägsta hastigheten på elvispen. Vispa äggvitorna till en fast skum (så pass fast att du kan vända bunken upp å ner utan att äggvitorna kommer ut/ner)
Rör försiktigt med en sked eller en slickepott ner de vispade äggvitorna i den andra smeten.
Kakan måste nu vara helt kall. Lägg plastfolie innan för kanten på formen eller lägg dit nya smörpapper längst med kanten. Häll sedan över apelsinsmeten i formen och ställ kakan i frysen i några timmar så att den stelnar rätt rejält innan nästa lager läggs på.

3.Fyllning 2: Rör ihop alla ingredienserna till en jämn smet och häll över kakan, smeta ut den jämnt och ställ tillbaka kakan i frysen i några timmar, gärna över natten. 

Tag fram kakan minst en timme innan fikat, dekorera med riven vitchoklad, frukt, eller bär

Ät och njut av en chokladig men ändå fräsch och somrig cheesecake





 Ja denna underbara kaka som vi aldrig riktigt får nog av. Den är ju för jäkla god :P Receptet på den hittar ni i inlägget innan detta ;)





Som sagt, jag tabbade mig rätt så rejält med mina påhittade godisrutor. William ville ha något med DDL i, denna underbara kola skapelse :)

Jag gjorde en chokladbrownie botten, på med en burk kokt kolasås, smält marshmallows, toppad med smält choklad och krossad Marabou mandelchoklad och mini marshmallows.... en riktigt jäkla sockerbomb. Om jag bara hade kommit ihåg att bara snabb kyla chokladen och tagit ut den och skurit den i bitar innan den kallnat för mycket :(

STINAS KOLA,MARSHMALLOWS RUTOR

Browniebotten
150 g osaltat smör
2,75 dl socker
1,5 dl kakao
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl vetemjöl


1 burk kokt sötad kondenserad mjölk
½ påse marshmallows (normal stora)
200 g mjölkchoklad
200 g marabou salt mandel  
lite mini marshmallows

Sätt ugnen på 160 grader. Smörj kanterna på en bakform 20X20cm, med smör och täck bottnen med bakplåtspapper.
Smält smöret på låg värme i en kastrull. Tillsätt socker, kakao, salt och vaniljsocker och blanda. Vispa försiktigt ner 1 ägg i taget, eller andvänd en slickepott att blanda med tills varje ägg har arbetats in. Vänd slutligen ner vetemjölet och blanda ihop till en slät smet. Fördela smeten jämnt i formen och grädda mitt i ugnen i 20-22 minuter. Låt kallna helt.

Ta sedan en hel burk kokt sötad kondenserad mjölk (man kokar den burken i vatten i 3h, ni som inte vet hur man gör, läs på innan ni kokar burken så att ni vet hur ni ska göra, eller köp färdig kokt)

Häll hela burken med kolasåsen över kakan. Häll marshmallows i en plastbunke, häll några droppar vatten över och ställ i micron. Kör en halv minut åt gången, ta ut och rör om  tills du kan röra om så pass att det bara blir en smet.
Häll då över smeten över kakan. Ställ i kylen en stund medan du smälter chokladen.

Smält mjölkchokladen över vattenbad. Häll detta sedan över kakan och jämna ut. Strö på krossad salt mandel chokladen och mini marshmallows.

Kyl nu kakan bara en liten liten stund så att chokladen stelnar lite men att man kan skära kakan i små små rutor. Stelnar den för mycket är det jätte svårt att skära bitarna, vilket jag fick erfara eftersom jag glömde bort kakan i kylskåpet i allt mitt bakande idag.

Detta är en riktig jäkla sockerbomb, men grymt gott ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar